Monday, June 1, 2009

Hari Ketiga-dari Danau Toba ke Brastagi

Setelah makan tengah hari di danau toba kami bergerak mengelilinggi tasik danau toba untuk ke Brastagi - memang indah pemandangan di sepanjang perjalanan. Di sepanjang jalan dapat kami lihat pemandangan saujana mata memandang terutamanya keindahan tasik danau toba. Kami melalui kampung-kampung batak yang unik kerana rumah yang kecil pun ada satelit yang besau-besau di atas bumbungnya. kami juga dapat melihat keindahan ladang kopi, ladang kubis, lobak dan buah limau- banyak sekali buah limau yang dijual di sepanjang perjalanan. Dan yang menariknya si miza dan si yati telah mengira gereja di sepanjang perjalanan kami . setiap 10 buah rumah terdapat sebuah gereja - memang banyak betul gereja adalah dekat 30 buah dari danau toba ke brastagi kerana sememangnya orang batak beragama kristian protestant.

Apa ada di Brastagi?


Brastagi merupakan tempat pelancongan utama di Tanah Karo yang terletak di ketinggian sekitar 1000 kaki dari permukaan laut dan dikelilingi barisan gunung-gunung, memiliki udara yang sejuk dari hamparan perladangan pertaniannya yang indah, luas, hijau. Brastagi merupakan daerah tujuan wisata yang memiliki fasilitas lengkap di Tanah Karo, seperti hotel berbintang, restoran, golf dan lain-lain sampai kepada hotel yang tarifnya relatif dapat terjangkau. Brastagi juga dikenal dengan julukan kota “Markisa & Jeruk Manis”.

Dari kota “Markisa & Jeruk Manis” Brastagi, para pengunjung akan menikmati pemandangan yang indah ke arah pegunungan yang masih aktif, yaitu gunung Sibayak dan gunung Sinabung.Untuk mendaki gunung Sibayak diperlukan waktu lebih kurang 3 jam perjalanan dan kita bisa menikmati pemandangan yang indah di pegunungan tersebut atau perlu waktu 3 sampai 4 jam perjalanan di hutan untuk melihat kekayaan alam di dalamnya baik flora maupun fauna di sekitar hutan tersebut.

Selain buah-buahan, Brastagi juga terkenal sebagai penghasil berbagai jenis sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bunga. Di kota Brastagi dilaksanakan beberapa peristiwa program pelancongan antara lain “Pesta Bunga & Buah” dan festival kebudayaan “Pesta Mejuah-juah” yang diadakan setiap tahun. Tanah Karo juga memiliki tradisi yang telah turun temurun dilakukan yaitu “Kerja Tahun” yang diselenggarakan setiap tahun oleh orang-orang Karo yang tinggal di daerah tersebut ataupun yang sudah merantau datang kembali ke perkampungan yang memiliki hubungan keluarga untuk saling berkunjung dan bersilaturahmi.
Brastagi merupakan tempat pelancongan utama di Tanah Karo yang terletak di ketinggian sekitar 4.594 kaki dari permukaan laut dan dikelilingi barisan gunung-gunung, memiliki udara yang sejuk dari hamparan perladangan pertaniannya yang indah, luas, hijau. Brastagi merupakan daerah tujuan wisata yang memiliki fasilitas lengkap di Tanah Karo, seperti hotel berbintang, restoran, golf dan lain-lain sampai kepada hotel yang tarifnya relatif dapat terjangkau. Brastagi juga dikenal dengan julukan kota “Markisa & Jeruk Manis”.

Dari kota “Markisa & Jeruk Manis” Brastagi, para pengunjung akan menikmati pemandangan yang indah ke arah pegunungan yang masih aktif, yaitu gunung Sibayak dan gunung Sinabung.Untuk mendaki gunung Sibayak diperlukan waktu lebih kurang 3 jam perjalanan dan kita bisa menikmati pemandangan yang indah di pegunungan tersebut atau perlu waktu 3 sampai 4 jam perjalanan di hutan untuk melihat kekayaan alam di dalamnya baik flora maupun fauna di sekitar hutan tersebut.

Selain buah-buahan, Brastagi juga terkenal sebagai penghasil berbagai jenis sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bunga. Di kota Brastagi dilaksanakan beberapa peristiwa program pelancongan antara lain “Pesta Bunga & Buah” dan festival kebudayaan “Pesta Mejuah-juah” yang diadakan setiap tahun. Tanah Karo juga memiliki tradisi yang telah turun temurun dilakukan yaitu “Kerja Tahun” yang diselenggarakan setiap tahun oleh orang-orang Karo yang tinggal di daerah tersebut ataupun yang sudah merantau datang kembali ke perkampungan yang memiliki hubungan keluarga untuk saling berkunjung dan bersilaturahmi.

KITA LAYAN GAMBAR YERRRRRR

Ini dia rumah - rumah yang ada satelit besar - rumahnya kira macam ok ok ajer kan??? tapi mesti ada lcd besar dalam rumah tue

Gambar bawah ialah gambar buah-buahan di sekitar brastagi - memang brastagi dikenali sebagai bandar sejuta buah - cuacanya lebih kurang cameron highland

Sebelum tiba di Brastagi kami singgah untuk melihat pemandangan Danau Toba.Nama Tempat ini ialah Simajarunjung. Kat sini kami pekena kopi o panas dan pisang goreng - sempat juga mengadakan sesi fotografi dengan banner - lihatlah gelagat-gelagat ahli kelab - teka siapakah ratu fotografi????

Mieza kata jangan masukkan gambar nie - dia tak suka....kenapa yer???? tanya miza
Ini gambar konon-konon tak tengok kamera - apa yang ditengok tue kak sham????
Gelagat adik tomok nie memang penatlah melihatnya - mieza duduk ala-ala p ramlee - wah hebat tue

Ini sesi bergambar bersama pemandu pelancong - kenapa si ayu dengan si azwar selalu pakai baju yang sama warna???? ..kucai....jangan jeles yerrrr
Tepi lah sikit aku pun nak gambar gak...kata wan...
Lah adam, hasnah, lia, fasiha lak yang tak ready - apa-apapun qila ngan wan mantain.....
Kira-kira satu jam lagi untuk tiba ke Brastagi - kami sempat singgah di air terjun si piso piso - air terjun yang tertinggi di sini - air terjun ini memasuki danau toba- memang menarik pemandangan di sini

Cantikkan pemandangannya?????



Bergambar berlatar belakangkan air terjun si piso piso - macam kat kedai gambar lah pulak - belakang air terjun tue umpama poster kat kedai gambar - sebenarnya kannn... kamera miza d90 tue yang berkualiti kan
Ini gambar dalam bilik air kat hotel di brastagi

Lihat lah gambar-gambar 4 gadis pingitan dengan gaya hebat di hadapan kamera - memang macam model - memang 4 orang nie kena ikutlah ibu ibu mereka berjalan-jalan next time nampaknya yer....aqilah - dafina - najwa dan mimi
Siapa lombat paling tinggi???????

Yang kat belakang tue bukan budak form 3 macam yang kat depan yer....sabar fasiha - jangan lompat


Bunga-bunga yang ada di kota brastagi - kak baini dan yati luso ada beli ubi bunga merah tue - kononnya nak tanam kat kajang ler - dah berbunga kerrr
Bersama peniaga di kota brastagi

dua ratu batak - pinjam tanjak pekerja hotel - depa nie memang semua boleh
Ini gambar bilik hotel kami di brastagi - memang best hotel nieee

Ahli kelab bergaya dengan baju kelab jom jalan-jalan



gaya di tepi kolam renang - lia seronok coz dah pandai berenang....
dua hali baru kelab jom jalan-jalan - memang lepas nie hang pa dua kena ikut kami lagi....kalu tak tak meriah
LIke mother Like son - memang sesuai benar buk tomok dan adik tomok ini

Puan Hajah pun kena buat gaya ala james bond - rosak....rosak.... - depa pak sa aku ---kata baini
Ini gambar konon-konon terkejut lah tue - mulut fasiha n mulut si wan tue memang besar - tapi besar lagi mulut si wan
ini dua orang kuat ahli kelab jom jalan-jalan - buat tepuk-tepuk kelab jom jalan-jalan


Yes....tahun depan jumpa lagi yerrr
Alal-ala Manohara .
Panjat tiang untuk ambik gambar.....
Azwar pemandong pelancong - kan wajahnya saling tak tumpang si azrul - along anak kak rafidah
kan dah cakap - kalu ayu pakai baju hitam si azwar pun pakai baju hitam gak
Gambar beramai-ramai dengan dua group lain iaitu Mr samy dan Mr Chan - depa memang teruja dengan gelagat kami - komen si azwar - ini memang kumpulan ibu - ibu yang dia belum pernah temui........

1 comment:

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.